امروز: دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 | Monday 20 May 2024

مقالات مسافرتی یک سفر

مقدمه

کوه های خلج از جاذبه های طبیعی استان خراسان رضوی است، که در جاده خلج در جنوب شرقی شهر مشهد قرار گرفته است. در واقع این کوه در نزدیکی پارک هفت حوض مشهد قرار گرفته است.

07

کوه های خلج

امتداد رشته کوه البرز در خراسان بینالود نامیده می شود. بینالود وقتی به جنوب مشهد می رسد نام خلج را می گیرد. زیرا یک طایفۀ ترک زبان راهزن به نام خلج در دامنۀ کوهها سکنی گزیده بودند. کوههای خلج به چند دلیل معروفند:

1) پدیدۀ طبیعی غار مغان

2) پدیدۀ طبیعی هفت حوض

3) سنگ قرمز رنگی که از این کوهها به دست می آید و در معماری کاربرد دارد.

4) 5 قلّۀ کم ارتفاع آن که برای کوهنوردان آماتور فتح آنها بسیار دلپذیر است. به نامهای کنگره، چینگ کلاغ، معجونی، شیخ بها و پاچنار.

09در این میان قلّۀ معجونی به خاطر دکل رادیویی که در کنار آن نصب است کاملاً مشخص است. در پای آن نیز بوستان قائم را احداث کرده و پلکانی ساخته اند که به صعود از آن فرا می خواندت. قهوه خانه ای نیز در آن نزدیکی هست که از قدیم پاتوق کوهنوردان بوده است. معجون ترکیب داروهای تلخ با عسل یا شکر سرخ را گویند. امّا در شبی که ما قلّۀ معجونی را بالا رفتیم، همه چیز شیرین بود. مگر بگوییم عطر بومادران و درمنه و نغمۀ بلورین زنجره با عسلی که از ماه می تراوید معجون شده بود. چشم انداز شهر در شب از این قلّه که در فاصلۀ هفت کیلومتری آن است بسیار جالب و دیدنی است.

آدرس:  مشهد، سیّدی، انتهای بلوار قائم (پس از قائم 65)، بوستان قائم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره نویسنده

در این قسمت مختصری از نویسنده نوشته میشود

نویسنده سمیه تعداد مطالب 216 نمایش مطالب نویسنده